به‌روز شده در: ۱۶:۱۲ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
نظر شما
* نام:
ايميل:
* نظر:
كدخبر: ۳۹۳۴۹
تاريخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
افزایش ۵۰ هزار نفری دانش‌آموزانِ کار دانش/هرم شغلی کشور را اصلاح می‌کنیم
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اعلام افزایش ۵۰ هزار نفری دانش‌آموزانِ کار دانش تاکید کرد که با تنوع و تعدد رشته‎های شاخه کاردانش هرم شغلی کشور را اصلاح می‌کنیم.
به گزارش کارگر نیوز، سیدمصطفی آذرکیش (مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره سطح مهارت دانش‌آموزان شاخه کاردانش در سالی تحصیلی که گذشت، توضیح داد: به صورت رندوم دانش آموزانی که با هر معدلی وارد هنرستان‌ها می‎شوند، بیش از چهار نمره افزایش معدل مهارتی دارند، به عنوان مثال دانش آموزی که با معدل ۱۳ وارد مدارس کاردانش شده، با معدل ۱۷ خارج می‌شود، یعنی در این مدارس شاهد افزایش معدل مهارتی هستیم. در واقع قابلیت هنرستان‌های کار دانش در افزایش مهارت و نمرات مهارتی یکی از ویژگی‌های آن است.
 
آذرکیش بیان کرد: در شاخه کاردانش تعداد رشته‌ها عمدتا معطوف به متناسب بودن بازار کار و اشتغال است و در راستای همین امر دانش‌آموزان بر اساس مهارت‌های استانداردی که در طول سال آموزش دیده‌اند، مورد سنجش قرار می‌گیرند. تا سال‌های گذشته در حوزه نظری یا فنی و حرفه‌ای بحث امتحانات نهایی مطرح بود و وجود این امتحانات باعث می‌شد که میانگین نمرات توجه بیشتری را به خودش را جلب کند.
 
وی خاطرنشان کرد: اغلب دانش‌آموزان در هنرستان‌های کار دانش در حوزه آزمون‌های مهارتی موفق‌ترند و عمدتا نمره‌ها بر مبنای اقدامات کارگاهی و عملی است و بر این اساس توانمندی دانش‌آموزان اندازه گیری می‌شود.
 
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال تعداد دانش‌آموزان یا هنرجویان ما نسبت به سال گذشته ۵۰ هزار نفر افزایش داشته و رشد ۲/۴ درصدی را شامل شده است.
 
آذرکیش اضافه کرد: تمام تلاش‌ها بر این بوده که با دوره‌های دانش‌افزایی، ایجاد رشته‌های جدید، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات، برگزاری نمایشگاه کسب و کار دانش‌آموزی، تعامل اثربخش‌تر با سازمان‌ها، موسسات تولیدی و خدماتی نسبت به افزایش کیفیت اقدام شود که البته گزارش‌های ما نیز رشد را در این بخش‌ها نشان می‌دهند. ناگفته نماند وقتی نگاه به مهارت‌آموزی در جامعه بیشتر باشد، قطعا تاثیر خودش را در حوزه‌های مختلف می‌گذارد.
 
او در خصوص اقدامات درنظر گرفته شده برای دانش آموزان شاخه کاردانش توضیح داد:  در حوزه کیفیت‌بخشی متناسب سازی‎های آموزشی را طبق نیاز بازار کار طراحی کردیم. علاوه بر این برای هنرآموزان دوره‌‌های دانش‌افزایی را به صورت حضوری، غیرحضوری، الکترونیکی و ویدئو کنفرانس طراحی کرده‌ایم. ناگفته نماند دولت هم تلاش کرد در بودجه سنواتی که مربوط به تجهیرات هنرستان‌ها بود، اعتباراتی در نظر بگیرد.
 
آذرکیش با تاکید بر توجه این مدارس به بحث کارآفرینی بیان کرد: بحث‌های مربوط به کارآفرینی را به طور جدی در سطح آموزش وپرورش پیگیری می‌کنیم. البته در جهت فرهنگ‌سازی در ارتقا جایگاه و منزلت اجتماعی این آموزش‌ها، صدا و سیما و دیگر رسانه‎ها کمک زیادی کردند تا نگرش مثبتی به مهارت آموزی در جامعه ایجاد ‌شود، این نگرش مثبت به کیفیت بهتر آموزش‎های مهارتی کمک زیادی کرده است.
 
او افزود: شاخه کار دانش یک نوآوری آموزشی در نظام آموزش متوسطه از سال ۷۱ بوده و به تناسب شرایطی که در کشور وجود دارد، این امکان ایجاد شده تا در صد درصد مناطق آموزشی حداقل یک هنرستان کار و دانش داشته باشیم و این برای ما یک موفقیت محسوب می‎شود. به تازگی برترین نخبگان مهارتی کشور را با حضور وزیر آموزش و پرورش معرفی کردیم و ۱۰۱ نفر از برترین‌های مهارتی کشور نشان‌های طلا، برنز و نقره را در آموزش مهارت‌های رسمی دریافت کردند. همه این‎ها برنامه‌هایی است که به ارتقا سطح کیفی و ارتقا معدل مهارتی البته نه در مهارت‌های تئوری و نظری کمک می‌کند.
 
آذرکیش ادامه داد: به عنوان مثال در نمایشگاهی که سازمان بورس و اوراق بهادار در اردیبهشت ماه برگزار کرد، شش نفر از دانش آموزان رشته بورس و اوراق بهادار برای اولین بار وارد آن مجموعه شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند و جالب است معدل‌های مهارتی‌شان همه ۲۰ بوده است. همه این موضوعات در حال پیگیری است، اما با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها به شدت به فضا، نیروی انسانی و تجهیزات بیشتری نیاز داریم. خوشبختانه اراده‌ای در این راستا شکل گرفته و امیدواریم که تحقق پیدا کند تا دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در این حوزه کمتر شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که در شاخه کار و دانش کدام یک از رشته‎ها بازار کار بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند، توضیح داد: به طور کلی هر رشته‌ای که متناسب با نیاز بازار کار طراحی شود بیش از نود درصد اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد و اینطور نیست که در شاخه کاردانش بگوییم این رشته خاص بازار کار بیشتری دارد. به طور مثال رشته‌های دریایی و پرورش میگو را در شمال و جنوب کشور داریم و ضریب اشتغال این رشته در این دو جا بسیار بالا است.
 
او افزود: همچنین رشته‎ای مانند تعمیر و نصب آسانسور در شهرهایی که ساختمان‎های چندطبقه فراوانی دارند، با اشتغال بیش از نود درصد رو به رو است. رشته‌هایی مثل کشت زعفران یا برق صنعتی و برق ساختمان و... رشته‌های متنوعی هستند که متناسب با اقلیم، بومی بودن و شرایط کشور به نوعی مدیریت شدند تا در مناطق جغرافیایی خود بازار کار خوبی داشته باشند. یک سری رشته داریم که اشتغال آنها در برخی از مناطق ۱۰۰ درصد است، اما وقتی رشته تحصیلی در جایی باشد که متناسب با آن منطقه نباشد، اشتغال پایین می‌آید. بر این اساس ما هم به صورت متنوع ۱۶۰ رشته مهارتی در زمینه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی داریم که هر کدام از این‎ها به تناسب اقلیم و بومی بودن و شرایط منطقه می‎تواند برنامه‎ریزی شود. همچنین رشته‌های هنری مثل معرق،‌ منبت، خاتم کاری،‌ طراحی و طراحی کیف و کفش نیز بازار کار خوبی دارند.
 
 آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت:‌ تنوع و تعدد رشته‎ها در شاخه کاردانش برای این است که هرم شغلی کشور را اصلاح کنیم، برای اصلاح هرم شغلی جامعه نیز وجود این رشته‌های بسیار ضروری است.