به‌روز شده در: ۱۶:۵۲ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
نظر شما
* نام:
ايميل:
* نظر:
كدخبر: ۴۴۸۹۱
تاريخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
صدرالهی:
دولت بعد از سال ۹۲ هیچ پرداختی به تامین اجتماعی نداشت
معاون برنامه ریزی اداره کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی در تشریح دلایل شکاف منابع و مصارف بیمه‌های درمانی و لزوم کاهش تعرفه های جراحی گفت: نسبت تعداد مستمری بگیران به بیمه پردازان در سال‌های اخیر افزایش یافت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، محمد مهدی صدرالهی اظهار داشت: در دوران ریاست جمهوری نهم و دهم، مجلس شورای اسلامی و دولت نام سازمان را از صندوق بیمه‌ای به حمایتی تبدیل کردند که این امر باعث شد سازمان تامین اجتماعی یکسری خدمات حمایتی را به عهده بگیرد و  متحمل هزینه‌های گزافی شود.
 
وی افزود: بازنشستگی‌های زودهنگام بیمه شدگان و کارگران، مشاغل سخت و زیان آور، تحریم کارگاه‌ها، بیمه بیکاری و غیره باعث شد مستمری بگیران این سازمان زیاد شوند.
 
صدرالهی ادامه داد: همچنین بیش از ۱۰ تا ۱۲ گروه از جمعیت کشور از جمله رانندگان درون شهری، زنان سرپرست خانوار، قالیبافان، طلاب، کارگران ساختمانی و غیره که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند با پشتوانه اینکه سهم کارفرمایی را دولت پرداخت می کند که این امر محقق نشد.
 
وی تاکید کرد: مصرف زیاد منابع در بازنشستگی، عدم پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی از سوی دولت و تعیین تکلیف برای بازنشستگی افراد بالای ۶۰ سال با ۱۰ سال سابقه از مهمترین مواردی بود که منجر به کسری منابع در سازمان شد.
 
معاون برنامه ریزی اداره کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرد: این درحالیست که جمعیت کلی سازمان طی این ده سال کمتر از ۱۰درصد بوده است که همین امر منجر به برهم خوردن تعادل بین مصرف و درآمد سازمان شده است.
 
 صدرالهی گفت: در حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در سالهای ۹۲ تا ۹۷ بودجه درمان غیرمستقیم از ۴ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان به ۱۴ هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان یعنی ۳و نیم برابر رسید.
 
وی با اشاره به هزینه های یکسان سازی نرخ ارز برای دارو، قیمت ارز دارو، نرخ ارز در گردش داروی کشور و بار مالی که نظام سلامت به سازمان تامین اجتماعی وارد کرد، گفت: دولت در سال ۹۲ تنها مبلغ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرد و بعد از آن هیچگونه پرداختی انجام نشد.
 
وی با بیان اینکه در سال ۹۳ بابت طرح تحول نظام سلامت از سوی دولت بالغ بر ۹۳۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت داده شد، گفت: طی سال دوم ۳۶۰۰ میلیارد تومان، در سال سوم کمتر از ۳۰۰ میلیارد تومان و از سال چهارم به بعد دیگر هیچ مبلغی از سوی دولت پرداخت نشد و این هزینه بر عهده بیمه ها واگذار شد.
 
دکتر صدرالهی گفت: در سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان غیر مستقیم از سال ۹۲ تا اواخر سال ۹۶ طرح تحول سلامت و یکسان سازی ارز به این سازمان بالغ بر ۱۶هزار میلیارد تومان هزینه تحمیل شد که ۹هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن بابت هزینه دارو، رقمی حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان در قالب یکسان سازی نرخ ارز و مابه التفاوت یارانه دارو به سازمان پرداخت شد.
 
وی اضافه کرد: در سال ۹۷ هزینه کرد سازمان از محل یارانه دارو بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان صرفا در بخش سرپایی بوده است در حالیکه وزارت بهداشت تنها کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان به این سازمان پرداخت کرد.
 
وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، اذعان داشت: چه میزان از این سهم به سازمان رسیده است؟
 
وی با بیان اینکه دولت به سازمان تامین اجتماعی بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: دانشگاه های علوم پزشکی صرفا ۷هزار میلیارد تومان بدهی انباشت دارند که در مقایسه با بدهی دولت ناچیز است.
 
رضا کاشف مشاور معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در ادامه این موضوع گفت: سازمان تامین اجتماعی بر اساس خدمات و جمعیت تحت پوشش خود نرخ تعادلی داشت که دولت در قالب طرح تحول سلامت و کتاب ارزش نسبی که حق الزحمه جراحان مطابق آن پرداخت می شود،  ۳۰۰ خدمت جدید به تعهدات این سازمان اضافه کردند.
 
وی افزود: به دنبال این موارد تعرفه های جراحی بین ۲تا ۳ برابر افزایش یافت یعنی متوسط هزینه های یک عمل جراحی تا ۳ برابر افزایش یافت و نیز جمعیت تحت پوشش بیمه ها را ۱۱ میلیون نفر افزایش دادند اما نرخ حق بیمه و منابع هیچگونه افزایشی نیافت.
 
وی با بیان اینکه مشکل اصلی نگاه تولیت سلامت به بیمه ها نگاه باجه پرداخت است، گفت: بیمه ها از وظایف اصلی خودشان که کنترل هزینه ها، رعایت گایدلاینها( راهنماهای بالینی برای تشخیص و درمان) است، تحت فشار تولیت سلامت مجبور به صرفنظر یا حضور کم رنگ شدند.
 
کاشف گفت: نگاه تولیت سلامت در کشور ما تکرار خطای دهه ۵۰ و ۶۰ است و تمام منابع و اجزای بخش سلامت در کشور در وزارت بهداشت متمرکز شده است.
 
وی افزود: با انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت واقعیتها خود را نشان داد و مجموع منابع بیمه های پایه مکمل و سهم دولت از مجموع هزینه های نظام سلامت کمتر است.
 
وی گفت: طرح تحول سلامت که قرار بود با هدف اصلی کاهش پرداختها به مردم فعالیت کند به ضد خود تبدیل شد و بعد از دوره اول منجر به کسری اولیه شد.
 
کاشف با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف اصلی طرح تحول سلامت دریافتی یکسان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی بود، گفت: با همین هدف کتاب ارزش های نسبی طراحی شد اما همچنان شاهد اعلام تفاوتها و از اهداف اولیه طرح به دور بود.
 
وی با بیان اینکه بعد از گذراندن سقف دریافتی پزشکان در سازمان تامین اجتماعی از ۳۵۵ پزشک متخصص فقط ۲۰ نفر بالای ۶۰ میلیون دریافتی داشتند، گفت: در یک شفاف سازی عمومی اعلام شود چند درصد از پزشکان شاغل در مراکز خصوصی بالای ۶۰ میلیون دریافتی داشتند؟
 
کاشف با بیان اینکه پزشکان سازمان تامین اجتماعی در مراکز ملکی یک کا و به اعضای هیات علمی تمام وقت ۲کاپرداخت می شود، افزود: دلیل پرداخت هزینه آموزش پزشکی توسط سازمان تامین اجتماعی چیست؟
 
مشاور معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: در قالب طرح تحول سلامت و کتاب ارزش های نسبی بایستی هزینه های استهلاک، پشتیبانی و غیره طبق بند ۸ ماده یک قانون بیمه همگانی سال ۷۳ پرداخت سود  سرمایه و استهلاک به بیمارستان های دولتی و دانشگاهی وجاهت قانونی ندارد.
 
وی افزود: در سازمان تامین اجتماعی تمامی خدمات به صورت تعرفه عمومی پرداخت می شود و به هیچ عنوان برای بیماران بیمه شده بالاتر از تعرفه عمومی هزینه ای محاسبه نشده است.
 
کاشف با بیان اینکه هزینه های درمان امسال ۴هزار میلیارد بیش از بودجه مصوب است، گفت: چاره اندیشی آن از طریق تعدیل منابع نامحدود تعرفه ها توسط وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر است.
 
وی تاکید کرد: هرچه این مسیر تداوم پیدا کند جز انباشت مشکل، پیامد دیگری ندارد.
 
وی خاطرنشان کرد: از تولیت سلامت و دانشگاه های علوم پزشکی انتظار می رود با بیمه ها در تنظیم گایدلاینها مشارکت داشته باشند.
 
کاشف ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی که متولی درمان نیمی از جمعیت کشور است از منابع سازمان و از محل یک درصد هیچ دریافتی نداشته است از اینرو انتظار می رود در کارکرد این منابع و نحوه استفاده تولیت شفاف سازی صورت گیرد.