به‌روز شده در: ۱۷:۲۱ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸
نظر شما
* نام:
ايميل:
* نظر:
كدخبر: ۴۵۵۸۱
تاريخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی مطرح کرد؛
کارگران روستایی که به شهر آمده‌اند مشغول بازاریابی تولیدات چینی‌ هستند
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی عنوان کرد: کارگران روستایی در متروی شهری به بازاریابی تولیدات چینی مشغول هستند، درحالیکه اگر از این توانایی در جهت تبلیغات کالای روستای خود بهره می‌بردند، شاهد رشد اشتغال و تولید ثروت روستایی بودیم.
به گزارش ایلنا، جعفر کرمی در برنامه رادیویی"مناظره" با موضوع اما و اگرهای اعطای تسهیلات بانکی و ایجاد اشتغال برای روستاییان که از رادیو گفتگو پخش شد، با انتقاد از اینکه هیچ گاه از آمار برای برنامه‌ریزی‌های کلان بهره نمی‌بریم، اظهار کرد: آمارگیری در سال های ۶۵ و ۷۵ روند رشد جمعیت جوان را به خوبی به ما نشان داد اما هیچ برنامه‌ای برای اشتغال آنان صورت نگرفت و اکنون بیکاری در جوانان دهه ۶۰ به یک معضل تبدیل شده است و احتمالا در سال‌های آینده بحث تغذیه و درمان سالمندی آنان نیز یکی دیگر از چالش‌های دولت خواهد بود.
 
وی نیروی انسانی و منابع خدادادی هر کشوری را یکی از عوامل اصلی توسعه روستاها دانست و عنوان کرد: ایران با وجود بهره‌مندی از هر دو موهبت از پایه‌های توسعه برخوردار است اما عملکرد اجرایی نادرست مانع رسیدن به این هدف بوده است.
 
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی در ادامه، با ابراز تاسف از اینکه دولت راهکاری جز اعطای تسهیلات به روستائیان نداشته است، گفت: عملکرد دولت در توسعه روستایی محدود به اعطای وام‌های بی‌شمار و تشویق برای تولید انبوه محصول بدون توجه به منابع انسانی و شناسایی بازار بوده است.
 
به عقیده کرمی اعطای تسهیلات ارزان قیمت به روستاییان خود یک چالش برای توسعه روستایی محسوب می‌شود چون علاوه بر بروکراسی‌های زمان بر و پر پیچ و خم ادارات و بانک‌ها، پرداخت وام بدون درنظر گرفتن پیش‌نیازها و منابع انسانی، حاصلی جز تولید بدهکاران بانکی ندارد.
 
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد راهبرد مشخصی در خصوص اعطای تسهیلات وجود ندارد و حتی یک دوگانگی میان سازمان برنامه و بودجه و اداره تعاون وجود دارد. درواقع سازمان برنامه صرفا می‌خواسته تسهیلات اعطا کند و وزارت تعاون از این طریق قصد اصلاح برخی از زیرساخت‌ها را داشته است.
 
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی با تاکید بر ایجاد راندمان نیروی کاری به نفع اشتغال روستایی گفت: متاسفانه در حال حاضر کارگران و افرادی که از روستا به شهر آمده‌اند به بازاریابی تولیدات چینی مشغول هستند، در حالی که اگر از این توانایی در جهت تبلیغات کالای روستای خود بهره می‌بردند، شاهد رشد اشتغال و تولید ثروت روستایی بودیم.
 
کرمی در خصوص موضوع بیمه کردن کشاورزان گفت: بخش زیادی از کشاورزان اتباع افغانستانی یا افراد مسن هستند که بیمه به آنها تعلق نمی‌گیرد، از این رو گویا مکانیزم مشخصی برای طرح بیمه وجود ندارد.
 
وی در پایان عنوان کرد: اعتبار لازم برای نظارت و پایش طرح تسهیلات روستایی در سازمان‌ها دیده نشده است. به عنوان مثال بانک بودجه‌ای برای استخدام افرادی که نحوه هزینه‌کرد وام‌ها را بررسی کنند در اختیار ندارد و تنها زمانی که پرداخت اقساط وام تاخیر داشته باشد به ضامن مراجعه و مبلغ را دریافت می‌کند.