به‌روز شده در: ۱۰:۳۵ - ۳ مهر ۱۴۰۰
نظر شما
* نام:
ايميل:
* نظر:
كدخبر: ۶۲۵۹۵
تاريخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
بدون اتكا به شركاي خارجي//
مسير توسعه ايران خودرو از رونق تا جهش توليد
گروه صنعتي ايران خودرو با اتكا به توان داخل و اعتماد به روحيه صف شكن كاركنان خود، موفق شد تا با توليد بيش از 500 هزاردستگاه سال 99 را به پايان برساند. در سال 1400 اين گروه صنعتي افزايش 25 درصد توليد نسبت به سال گذشته را در دستور كار قرار داده است.....
به گزارش کارگر نیوز؛ نگاهی به کارنامه گروه صنعتی ایران خودرو با مدیریت مقیمی نشان می‌دهد این گروه در 20 ماهه اخير توانسته اقدامات متعددي را در راستاي برون رفت از مشكلات و حركت به سمت توسعه انجام دهد. شرکت ايران خودرو با رفتن شركاي خارجي با تكيه برتوان و دانش جوانان ايراني توانست توليد خودرو با برند ملي را افزايش دهد و بومي سازي قطعات هاي تك را با  استفاده از ظرفيت قطعه سازان توانمند كشور در دستور كارقرار دهد كه ثمره آن طراحي و توليد تارا بود. كاهش ارزبري 227 ميليون يورو در سال‌های 98 و 99 ناشي از پروژه هاي ساخت داخل و استفاده از تمامي پتانسيل هاي داخلي در خودكفايي و پروژه هاي محصولي از ديگر اقدامات صورت گرفته است. هم چنين واگذاري شش هزار و 500 ميليارد تومان دارايي هاي غير مولد در سال هاي 98 و 99 و شروع توليد اتوبوس پس از هشت سال توقف و توليد نخستين گيربكس شش سرعته و طراحي موتور سه استوانه ايراني ساير اقدامات اين خودروساز بوده است.

توليد 1400
گروه صنعتي ايران خودرو با اتكا به توان داخل و اعتماد به روحيه صف شكن كاركنان خود، موفق شد تا با توليد بيش از 500 هزاردستگاه سال 99 را به پايان برساند.  در سال 1400 اين گروه صنعتي افزايش 25 درصد توليد نسبت به سال گذشته را در دستور كار قرار داده است. اين امر در شرايطي محقق شد كه خودروساز اول کشور، توانست علاوه بر کم‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه، بر شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا فایق آمده و با ایجاد محیطی امن کاری، رونق را در خطوط تولید حفظ کند. در سالي كه گذشت، امضاي سه ميثاق نامه با قطعه سازان داخلي با هدف افزایش تیراژ و عرضه خودرو به بازار صورت گرفت تا سازندگان داخلي در اين جنگ نابرابر اقتصادي با همت و پشتکار مثال‌زدنی خود، دوشادوش  ايران خودرو در مسیر توسعه صنعت خودروی کشور گام بردارند. بر مبنای سند نقشه راه محصول و پلتفرم، به منظور کاهش وابستگی به منابع تامین خارجی و تقویت برندهای داخلی مقرر شد، با تداوم روند طراحی و توسعه محصولات جدید با برند ایران خودرو، سهم برند برندهای خارجی در سبد محصولات کاهش و سهم محصولات برند ایران خودرو طی سال های آتی تا70 درصد افزایش يابد. همچنين ميثاق نامه  تولید ۸2۰۰ دستگاه  خودروی تجاری با بیش از ۹۰ درصد تولید داخل در سال جاری، با حضور بیش از ۱۵۰ سازنده کشور امضا شد . اتوبوس با ۵۸ هزار یورو ارزبری شروع شدکه در پایان سال گذشته به ۴۴ هزار یورو کاهش یافت، برنامه امسال نیز رسیدن به ارزبری ۳۳ هزار یورو برای تولید هر دستگاه اتوبوس است.  ایران خودرو دیزل امسال با برنامه خودکفایی دوهزار میلیارد تومانی، گامی بزرگ در راستای تعمیق داخلی سازی خودروهای تجاری بر می دارد که در تاریخ این حوزه بی سابقه است.

نهضت ساخت داخلي قطعات
گروه صنعتي ايران خودرو، در راستاي عمل به نهضت ساخت داخل، پروژه هاي متعددي تعريف و در دست اجرا دارد كه از جمله آنها مي توان به تعداد 21 پروژه تعريف شده با صنايع دفاع و 112 پروژه به همراه 69 تفاهم نامه با مشاركت شركت هاي دانش بنيان اشاره كرد. اين خودروساز در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، 128 پروژه داخلی‌سازی قطعات با فناوری بالا را در دستور کار قرار داده که با تحقق آن، سالانه ۱۳۳ میلیون یورو کاهش ارزبری محقق خواهد شد.درسال جاري  با همت سازندگان  ، 59 میلیون  قطعات خرید خارجی ساپکو ،40 ميليون يورو قطعات خرید خارجی سازندگان ۲۶ میلیون یورو مربوط به خودکفایی مواد اولیه و هفت میلیون یورو نیز برای داخلی سازی قالب و ابزار محقق خواهد شد. اين گروه صنعتي به منظور تداوم نهضت داخلی‌سازی قطعات، در نظر دارد بخشی از فروش اموال و دارایی‌های غیر مولد خود را در سال جاری  به این امر مهم اختصاص دهد.

نقشه راه موتور و قواي محركه
اين خودروساز مطابق با نقشه راه محصول و قواي محركه كه براي خود تدوين و تبيين كرده است، در نظر دارد تا در سال‌های 99 و 1400، در حوزه پلتفرم و محصول، به توسعه پلتفرم ايران خودرو، با تمركز بر كلاس هاي CUV، C، B، به حفظ سهم در كلاس هاي C و  B و مرز كلاس D توسعه و سهم بازار در خودروهاي CUV  دست يابد. محصولات پروژه هاي جديدي كه بر روي پلتفرم ايران خودرو تعريف شده اند نيز شامل محصول پروژهK125 (كراس اوور)  و پروژه خودروي هاچ بك كم مصرف هستند. در حوزه موتور نيز، ارتقاي موتورهاي جاري از منظر استاندارد آلايندگي و مصرف سوخت و نيز طراحي و توسعه خانواده موتور سه سيلندر جديد ايران خودرو و هم چنين در حوزه گيربكس، طراحي و توسعه گيربكس هاي شش دنده دستي وAMT  و توسعه پروژه گيربكس هاي اتوماتيك AT  و DCT  را در دستور كار قرار داده است. كه خط توليد گيربكس دستي شش دنده سال گذشته با حضور وزير صمت افتتاح شد. خط توليد گيربكس نيمه اتوماتيك در شهريورماه امسال كليد مي خورد. پس از این گیربکس اتوماتیک نیز نوبت به یکی از دستاوردهای به روز یعنی گیربکس اتوماتیک دوکلاچه می رسد که تعداد معدودی از خودروسازان در جهان توانایی تولید آن را دارند. تنوع بیش از پنج گیربکس در مجموعه قوای محرکه ایران خودرو در کنار بیش از 10 پیشرانه، امکان طراحی و تولید محصولات در تیپ ها و مدل های متنوع را فراهم می آورد. این موضوع در نقشه راه قوای محرکه ایران خودرو به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

توسعه و تولید محصولات جدید، بدون حضور شرکای خارجی تازه هایی که در دو سال اخیر در حوزه توسعه محصولات بومی به بازار سرازیر شده، می توان ادعا کرد از تحولات یک دهه گذشته فراتر رفته است. قطع همکاری خودروسازان داخلی با شرکای خارجی و تمرکز آنان روی بومی سازی و خودکفایی در تولید و توسعه محصولات، قوای محرکه و محصولات جدید از مهم ترین رخدادهای صنعت خودرو در این مدت زمان کوتاه بوده است. در همین راستا گروه صنعتی ایران خودرو با رویکردی ویژه در جهت تنوع بخشیدن به سبد تولید و نیز ارتقای کیفی و فنی محصولات تلاش کرده است با وجود محدودیت ها و موانع مربوط به تحریم ها، گام های جدی و موثری بردارد. همچنین رشد 3۵ درصدی تولید، عرضه محصولات جدید در بخش تجاری و سواري، بهبود صادرات، نوآوری در ارايه خدمات پس از فروش و همچنین توسعه و تولید خودروهای کم‌ مصرف و ... دستاوردهایی است که از خودباوری و اتکای به توانمندی و تفکر خلاق صنعتگران داخلی سرچشمه گرفته است.
امسال رشد تولید، اصلی ترین بخش برنامه های خودروسازان داخلی است. در این راستا شرکت ایران خودرو تیراژ ۶۳۰ هزار دستگاه را نشانه رفته است. بررسي ها نشان مي دهد که این شرکت در سال گذشته بیش از 500 هزار دستگاه انواع خودرو را تولید کرده است. بنابراین تحقق تولید تیراژ یاد شده در سال 1400 جهش مهمی خواهد بود. البته رسیدن به این شمارگان نیاز به تامین نقدینگی و تولید محصولات جدید دارد كه با توجه به عملکرد این شرکت در سال گذشته، تحقق این هدف دور از انتظار نخواهد بود.

تولید محصولات جدید
سال گذشته تارا به عنوان محصولی جدید وارد سبد محصولات بزرگ ترین خودروساز کشور شد و بر اساس اطلاعات رسیده امسال نیز قرار است خودروهاي جديد دیگری نیز در حوزه تجاری و سواري وارد چرخه تولید شود.

با عرضه خودروهای جدید، سبد تولیدات ایران خودرو طی سال جاری متنوع تر می شود، موضوعی که می تواند به افزایش رضایتمندی مشتریان بینجامد. با عرضه محصولات جدید، زمینه های لازم برای صادرات فراهم خواهد شد. اکنون در میان محصولات کنونی، تارا و دنا پلاس توربو از قابلیت بالایی برای صادرات به بازارهای منطقه برخوردارند.

سبد رنگارنگ محصولات
در سبد محصولات ایران خودرو هاچ بک و سدان هایی در کلاس های C و B و مرز کلاس D به چشم می خورند که در برگیرنده ی نیاز خانواده های ایرانی است. فضای بار یا صندوق عقب از 245 تا بیش از 600 لیتر، فضای اتاق از 2.4 تا 2.7 متر و محصولاتی با ویژگی های فنی و امکانات رفاهی متنوع، حق انتخاب شایسته ای را پیش روی مشتریان قرار می دهد. یکی از مهم‌ترین رویکرد ها طی دو سال اخیر ایجاد تنوع از نظر تیپ بندی برای محصولات قدیمی و معرفی محصولات جدید بوده که امکان انتخاب در بازه های قیمتی کوچکتر را فراهم می سازد. هم اکنون تارا و دنا پلاس توربو اتوماتیک در صدر محصولات ایران خودرو قرار دارند و کف سبد محصولات این خودروساز در دستان سمند است که به زودی نسخه پلاس آن با تغییرات به بازار معرفی .مي شود .  هفت محصول با برند اختصاصی ایران خودرو و ساير محصولات ديگر سبد توليدات اين شركت را غنا بخشيده است.

در حال حاضر سمند، سورن و دنا شکل جدیدی به خود گرفته اند و نسخه جدید سمند بهینه به زودی وارد بازار می شود. سورن پلاس با امکانات بیشتر به عنوان یک سدان میان رده با چهره ای متفاوت قدم به میدان گذاشته و دنا در نسخه های متنوع معمولی، دنا پلاس توربوشارژ و بالاترین نسخه یعنی دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک سبدی کامل از محصولات را رقم زده اند.

تولید پیشرانه های متنوع
با تنوع محصولات ایران خودرو، پیشرانه های گوناگونی نیز به چشم می خورد؛ پیشرانه هایی با حجم 1.3 تا 1.7 لیتر و توان 75 تا 150 اسب بخار و گشتاور 118 تا 215 نیوتون متر وجود دارد. در بخش قوای محرکه، به زودی خانواده مدرن پیشرانه های سه سیلندر بومی با حداکثر توان 72 تا 148 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور تا 240 نیوتون متر نیز به تنوع تیپ بندی محصولات این خودروساز افزوده می شود. این سری از پیشرانه ها برای نخستین بار از تکنولوژی هایی مانند سیستم تزریق سوخت مستقیم و سیستم دوگانه تایم متغیر سوپاپ بهره می برد. این خانواده ضمن پاس کردن استاندارد یورو6، مصرف سوخت حدود شش لیتر را در کارنامه اش خواهد داشت.

طراحي، توسعه و تولید گیربکس های جدید
خودروسازان کشور در بخش محصولات داخلی نیز طی بیست سال گذشته تنها از گیربکس های پنج سرعته ی دستی بهره برده اند. در این راستا ایران خودرو با سرمایه گذاری، تحقیق و توسعه در این بخش، نقشه ی راه جدیدی را ترسیم کرده که حاصل آن راه اندازی خط تولید انبوه نسخه ی 6 سرعته ی دستی بوده است که چندی پیش در کارخانه ی نیرو محرکه گشایش یافت. کاهش محسوس مصرف سوخت و کیفیت رانندگی در سرعت های 80 کیلومتر به بالا، از نتایج گیربکس جدید خواهد بود. لازم به ذکر است گیربکس نیمه اتومات AMT بر پایه همین گیربکس 6 سرعته دستی، گیربکس 6 سرعته تمام اتوماتیک و نیز گیربکس اتوماتیک شش و هفت سرعته دوکلاچه در مراحل بعدی وارد فاز تولید انبوه خواهند شد. بنابراین تنوع بیش از پنج گیربکس در مجموعه ی قوای محرکه ایران خودرو در کنار بیش از 10 پیشرانه، امکان طراحی و تولید محصولات در تیپ ها و مدل های متنوع را فراهم می آورد.

سخن پایانی
محصولات گروه صنعتی ایران خودرو افزون بر ایمنی بالا که مطابق آخرین متد خودروسازان اروپا طراحی شده است، تنوع گسترده ای از امکانات رفاهی را نیز پیش روی مشتریان قرار می دهد. از مهمترین آن ها که هنوز هم در خودروهای دیگر کمتر به چشم می خورد، می توان به صندلی برقی با قابلیت تنظیم هشت جهت در دنا پلاس توربو اتوماتیک، نصب سانروف روی نخستین خودرو بومی ایران، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه ی اختصاصی سرنشینان عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سنسور نور و باران و ... اشاره کرد. همچنین بهره گیری از سقف شیشه ای به عنوان يكي از خواست و انتظارات مشتريان در محصولات، نشان دهنده تلاش این خودروساز برای ایجاد تنوع و زیبایی در تولیداتش بوده و قرار است این روند همچنان ادامه یابد.

این شرکت بزرگ داخلی با همه محدودیت ها و فشارهای ناشی از تحریم و نیز قطع ارتباط با شرکای خارجی، می کوشد از یک سو محصولات تولیدی خودرو را با جدیدترین طراحی ها، فناوري‌ها و آپشن های روز دنیا به بازار عرضه کند، تا به نیاز و خواست مشتریان پاسخ مثبت دهد و از دیگر سو توانمندی خود را بدون حضور شرکای غیر بومی به نمایش گذارد.